ساعات کار از 8 الی 16
  • با ما تماس بگیرید

    09123533951 - 02533803636

  • به ما ایمیل بفرستید

    SAMINFILTERS@GMAIL.COM

 23 دلیل اصلی که باعث خرابی خودرو می شود

23 دلیل اصلی که باعث خرابی خودرو می شود

خراب شدن خودرو و هریک از سیستم‌هایش یکی از مشکلاتی است که  کسانی که ماشین دارند حداقل یک بار با آن مواجه شدند و آن را تجربه کردند. خرابی‌های خودرو و تعمیرات آن هزینه‌های زیادی دارد، اما شما با دانستن دلایل خرابی ماشینتان و با انجام کارهای ساده می‌توانید این ضررها را به حداقل برسانید به عبارتی دیگر شما میتوانید با انجام کارهای کوچک از هزینه‌های بزرگ جلوگیری کنید.

برای اینکه دلایل خرابی خودرو را بدانید اول باید سیستم‌های اصلی خود را بشناسید.

موتور خودرو

موتور خودرو

یکی از قطعات اصلی یا می‌توان گفت اصلی‌ترین قطعه یک ماشین موتور آن است، موتور در خودرو انرژی درون سوخت را طی یک واکنش شیمیایی به نیروی محرک لازم برای حرکت تبدیل می‌کند و دارای قطعات اصلی مثل بلوک سیلندر، سر سیلندر، واشر، میل لنگ، میل سوپاپ، شمع، تسمه تایم و غیره است.

 دلایل اصلی خرابی موتور خودرو 

۱_ تعویض نکردن به موقع روغن خودرو

راننده اتومبیل باید هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد روغن موتور را تعویض کند که در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی هم به این نکته اشاره شده است.

۲_ رفع نکردن نشتی روغن

شما می‌توانید با گِیج روغن، روغن ماشین را چک کنید و اگر متوجه شدید که هر بار روغن موتور کم می‌شود باید بدانید که ناشی از نشت روغن ماشین است و باید به رفع آن بپردازید.

۳_ توجه نکردن به سیستم خنک کننده موتور

هر سه سال یا هر ۴۸ هزار کیلومتر مایع خنک کننده موتور را باید تعویض کنید داغ شدن بیش از حد موتور یکی از علامت‌های کمبود مایع خنک کننده در خودروی شماست.

۴_ ورود بیش از اندازه آب به داخل موتور

عبور ماشین از رودخانه یا آب‌های ساکن یا عبور در هوای بارانی و طوفانی که باعث ورود آب به ماشین شما شود ممکن است به موتور خودروی شما آسیب جدی بزند.

۵_توجه نکردن به روشن شدن چراغ روغن

این چراغ وقتی روشن می‌شود که موتور درحال آسیب‌دیدن است و روغن کافی در موتور نباشد یا فشار روغن بیش از حد پایین یا بالا باشد.

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی خودرو و وظیفه انتقال سوخت از باک تا محل اختلاط سوخت با هوا را برعهده دارد که شامل: باک بنزین، پمپ بنزین، فیلتر بنزین و غیره می‌شود.

علل‌های خرابی سیستم سوخت رسانی 

۱_ نامرغوب یا ناخالص بودن سوخت خودرو

۲_ توجه نکردن به روشن شدن چراغ بنزین

چون با پایین بودن سطح بنزین پمپ برای ایجاد فشار سوخت فشار وارد می‌کند و از طرفی دیگر لجن ته‌نشین شده در باک وارد سیستم خودرو می‌شود باعث خرابی سیستم سوخت رسانی ماشین می‌گردد.

۳_غیر استاندارد بودن پمپ بنزین

سیستم خنک کننده خودرو

 سیستم خنک کننده

وظیفه این سیستم خنک کردن موتور به خصوص قطعات محرک خودرو به طوری که نه راندمان موتور پایین بیاید و نه گرما باعث به وجود آمدن تغییر ماهوی موتور شود که شامل: فن خنک کننده، موتور فن، رادیاتور، پمپ آب، ترموستات و غیره است.

 دلایل اصلی خرابی سیستم خنک کننده

۱_ نشت مایع خنک کننده: نشت مایع خنک کننده به دلیل اینکه داخلی است باعث خراب شدن روغن موتور نیز می‌شود.

۲_ فشار آوردن به موتور خودرو در گرمای بیش از حد

۳_ خراب بودن دماسنج خودرو

۴_ یخ زدن مایع خنک کننده

سیستم فرمان

سیستم فرمون

از این سیستم جهت هدایت قدرت در مسیر استفاده می‌شود و شامل قطعاتی مثل فرمان، جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک فرمان، ستون فرمان و غیره استفاده می‌شود.

دلایل خرابی سیستم فرمون

۱_ خرابی روغن هیدرولیک: هر ۴۰ هزار کیلومتر باید روغن هیدرولیک تعویض شود.

۲_ استفاده از قطعات نامرغوب و تقلبی

۳_ رینگ و لاستیک غیر استاندارد و ساییده شدن زوایای پنج گانه جلوبندی به علت برهم خوردنشان

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق

سیستمی که ارتعاشات ناشی از حرکت اتومبیل را به نحو مناسبی به خود خودرو و اتاق آن انتقال می‌دهد تا ماشین به شدت تکان نخورد و سرنشینان را اذیت نکند.

دلایل خرابی سیستم تعلیق

۱_ نشتی کمک فنر: اگر روغن به شکل مشهودی از کمک فنر چکه کند باید آن را عوض کنید.

۲_ راندن در جاده‌هایی که ما ناهمواری‌های خیلی شدیدی دارد.

۳_ بار کردن خودرو بیش از ظرفیت آن

۴_عوض نکردن به موقع تایرها و فرسوده شدن آن‌ها

گیربکس و سیستم انتقال

گیربکسل و سیستم انتقال  

گیربکس سیستمی است که از خروجی موتور خودرو با توجه به نیاز گشتاور و سرعتهای متفاوتی می‌گیرد و شامل: پلوس، کاسه نمدها و ارینگها، بیرینگها، ماهکها و میل ماهکها، چرخدنده، شفتها، سنکرونایزرو، پوسته گیربکس و غیره است.

۱_ روغنکاری: یکی از مهمترین روغن‌کاری‌ها روغنکاری بلبرینگ و دنده است نکاتی که باید در مورد این روغن‌کاری رعایت کنید یک روان کننده بودن روغن و دو حجم روغنی که به هر یک از غلتک دنده تحویل داده می‌شود. بهتر است روغن گیربکس حداقل سالی یک بار بررسی شود.

۲_ تعادل: دنده‌ها با شیب موازی یا راست و با یک واکنش خاص بین دندان دنده طراحی می‌شوند. تعادل چرخ دنده در صندلی گیربکس و ارزیابی تراز کردن حفره‌های گیربکس هنگامی که یک بازسازی انجام می‌شود، مهم است. حتی مقدار کمی از عدم تعادل می‌تواند باعث خستگی دنده و زنگ زدگی آن شود.

برای اینکه دلایل خرابی خودرو را بدانید اول باید سیستم‌های اصلی خود را بشناسید.

۳_ سربار: حامل‌ها برای سرعت بخشیدن، بارگذاری سنگین‌تر به خروجی‌ها و توقف‌های اضطراری اعمال می‌شوند و یا راه‌اندازی سرد می‌تواند بارهای شوک را به گیرنده‌ها اضافه کند. در گیرند‌های قدیمی‌تر، فقط شوک عادی قطعات ممکن است باعث ایجاد اختلالات داخلی و مشکلات شود. هنگامی که به حد بحرانی برسد، شکست به سرعت رخ می‌دهد.

امیدوارم توانسته باشیم با ارائه این مطالب به شما در جهت کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو کمک کرده باشیم. همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است شما به راحتی می‌توانید با انجام چند کار ساده ماننده تعویض به موقع روغن یا تنظیم باد تایرها یا سر زدن کوتاه به مکانیکی از ضررهای مالی و یا حتی جانی  جلوگیری کنید. همیشه حواستان به ایمنی و سالم بودن ماشین خود باشد چون حادثه خبر نمی‌کند و غفلت از خرابی‌های کوچک و بزرگ ماشین ممکن است پشیمانی‌های بزرگی به بار آورد.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *